ARGUMENT .......... pagina 3
CAPITOLUL I: ORIGINEA ŞI EVOLUŢIA LIEDULUI ÎN CREAŢIA MUZICALĂ UNIVERSALĂ .......... pagina 4
I.1.Provenienţa termenului de lied, încadrare istorică .......... pagina 4
I.2. Reprezentanţi ai liedului românesc din prima jumătate a secolului XX .......... pagina 7
I.3. INTERFERENŢA UNIVERSULUI POETIC CU UNIVERSUL MUZICAL .......... pagina 11
CAPITOLUL II: CREAŢIA ROMÂNEASCĂ DE LIED ÎN PRIMA JUMĂTATE A SECOLULUI XX .......... pagina 14
II.1. LIEDUL ÎN CREAŢIA LUI GEORGE ENESCU .......... pagina 14
II.2. Analiza celor Şapte cântece pe versuri de Clément Marot op. 15 .......... pagina 17
II.3. LIEDUL ÎN CREAŢIA COMPOZITORULUI MIHAIL JORA .......... pagina 27
CAPITOLUL III: ŞCOALA ROMÂNEASCĂ DE CÂNT .......... pagina 56
Concluzii .......... pagina 62
BIBLIOGRAFIE .......... pagina 63
Genul miniaturii vocale cu acompaniament, denumit lied în cultura muzicală germană, chanson în cea franceză, romans sau pesnia în cea rusă, canzone în italiană şi cântec în româneşte, este definit în Dicţionarul de termeni muzicali ca fiind: „lucrare vocală acompaniată de un instrument, de obicei pian, pe un text liric sau poem, care îi determină caracterul, desfăşurându-se într-o structură formală specifică” .
Istoria muzicii confirmă faptul că pentru a deveni un gen autonom, liedul a avut nevoie de o îndelungată perioadă de acumulări şi a durat secole întregi până când compozitorii au conştientizat forţa sa semnificativă.
Noţiunea de lied are două accepţiuni: aceea care defineşte genul şi aceea care defineşte forma , noţiuni ce au evoluat simultan, într-o strânsă determinare reciprocă. Originea de lied se află în cântecul popular deci vechimea sa nu poate fi realmente măsurată. Forma de lied este hotărâtă în principal de caracterul strofic al cântecului şi porneşte de la forme simple spre forme complexe, evoluând odată cu gândirea muzicală. Privite foarte schematic, aceste forme pot fi clasificate astfel:
a)formă monopartită
b)formă bipartită simplă; cu mică repriză; dublă; compusă;
c)formă tripartită simplă; simplă concentrată; compusă;
d)formă tripentapartită simplă; compusă- aceasta din urmă categorie este considerată ca formă intermediară între lied şi rondo.
Liedul apare în muzica cultă ca gen şi ca formă având un rol foarte important în dezvoltarea muzicii populare. Forma de lied constituie baza arhitectonică a multor cântece, arii, dansuri, mişcări lente din sonate, concerte, simfonii, cantate, oratorii etc. Trecerea de la stilul polifon la cel omofon a fost un factor care a contribuit la cristalizarea formei de lied. Trecerea de la profilul cântecelor obişnuite, al romanţelor spre un nou cântec cu un conţinut mai profund, cu o problematică mai substanţială şi variată a necesitat găsirea unor forme care să corespundă noului conţinut de idei.
Prin gen de lied se înţelege o piesă vocală sau instrumentală, variată în conţinut şi formă, apropiată de cântec. Liedul cult a apărut la sfârşitul secolului al XVIII-lea şi începutul secolului al XIX-lea în mediul muzical al clasicismului vienez, în creaţia lui Wolfgang Amadeus Mozart şi Ludwig van Beethoven, continuate apoi, la un nivel de înţelegere a posibilităţior expresive specifice genului, de către Franz Schubert, urmat de Robert Schumann, Johannes Brahms, Hugo Wolf şi alţii.
Din punct de vedere al conţinutului, liedul era redus la simple cântece sau romanţe, având la bază versuri mai puţin inspirate şi profunde, uneori melodramatice şi restrânse ca tematică, iar partea instrumentală, limitată la o simplă acompaniere. Evoluţia ştiinţei muzicale în domeniul teoriei, armoniei, contrapunctului, orchestraţiei, formelor şi perfecţionarea tehnicii vocale şi instrumentale duc la o condiţionare reciprocă între necesităţile de repertoriu şi nivelul sau gradul de măiestrie propriu compozitorilor. Aceşti factori determină o colaborare directă între interpreţi şi creatori. Dar nu numai latura strict muzicală va fi hotărâtoare în apariţia şi cristalizarea genului de lied cult ci şi existenţa creaţiei marilor poeţi ai timpului: Goethe, Schiller, Heine şi alţii. Imaginile poetice de o rară frumuseţe şi profunzime vor influenţa în mod pozitiv pe compozitori, stimulându-le fantezia, determinând un salt calitativ în comentariile muzicale şi creând o nouă viziune asupra liedului cult. Pentru a marca noul conţinut al liedului, multe şcoli muzicale au preluat şi folosit termenul în definirea şi precizarea respectivului gen muzical. Cu toate acestea, şcoala muzicală rusă a folosit şi foloseşte, din secolul al XIX-lea, termenul de romanţă, în două accepţiuni: prima în sens de cântec simplu, apropiat creatorilor populari, şi a doua accepţiune în sensul de cântec cult. În şcoala muzicală franceză coexistă atât termenul de chanson, cât şi cel de lied.
Muzicienii români folosesc atât termenul de cântec cât şi cel de lied. Mihail Jora, unul dintre principalii creatori de lied din România, folosea în practica pedagogică termenul de lied doar pentru a-i sublinia semnificaţia în muzica cultă, dar creaţiile sale de acest gen le intitula cântece. Imaginea trebuie întregită cu genul de romanţă existent în evul mediu în Spania, prin care se înţelegea un cântec pentru voce, acompaniat de chitară sau harpă.
1.Bentoiu, Pascal, Capodopere enesciene, Ed. Muzicală, Bucureşti,1984
2.Bughici, Dumitru, Dicţionar de forme şi genuri muzicale, Ed. Muzicală, Bucureşti, 1978
3.Bughici, Dumitru, Repere arhitectonice în creaţia muzicală românească contemporană, Ed. Muzicală, Bucureşti, 1982
4.Constantinescu, Grigore, Liedurile lui George Enescu pe versuri de Carmen Sylva, în George Enescu şi muzica secolului XX (ediţie îngrijită de Laura Manolache şi Nadia Tozlovan) Ed. Muzicală, Bucureşti, 1998
5.Cosma Viorel, Lexicon muzicieni din România vol. I, Editura Muzicală, Bucureşti, 1990
6.Dicţionar de termeni muzicali, Ed. Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti, 1984
7.Herman Vasile, Formă şi stil în noua creaţie muzicală românească, Editura Muzicală, Bucureşti, 1977
8.Iliuţ, Vasile, O carte a stilurilor muzicale vol I, Ed. Academiei de Muzică, Bucureşti, 1996
9.Motora-Ionescu Ana; Dogaru Anton, Îndrumări metodice pentru predarea muzicii la clasele V-VIII , Ed. Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1983
10.Niculescu, Ştefan, Reflecţii despre muzică, Ed. Muzicală, Bucureşti, 1980
11.Peicu – Moldovan, Adriana, Eminescu şi liedul românesc, Ed. Muzicală, Bucureşti, 1977
12.Pop N. Ioan, Cântul –mod de comunicare. Tratat de canto şi de metodică a cântului, Editura Universităţii de Muzică Bucureşti, 2004
13.Popa Florinela, Mihail Jora,un modern european, Editura Muzicală, Bucureşti, 2009
14.Sandu – Dediu, Valentina, Muzica românească între 1944 – 2000, Ed. Muzicală, Bucureşti, 2002
15.Vancea Zeno, Creaţia muzicală românească, secolele XIX-XX, vol. I, II, Editura Muzicală, Bucureşti, 1968
16.Vladimir Dogaru, Eminescu muzician al poeziei. Enescu poet al muzicii, Editura Ion Creangă, 1982
17.Voinea Silvia, Incursiune în istoria artei cântului şi a esteticii vocale, Ed. Pro Transilvania, 2002
PARTITURI:
1.Cântece pe versuri de Eminescu
2.George Enescu, Sept chansons de Clément Marot op.15, Editions D’état pour la littérature et l’art, Bucarest, 1956
3.Mihail Jora, 16 Cântece pentru voce şi pian pe versuri de Octavian Goga, Adrian Maniu şi George Bacovia, Bucureşti, 1957
Alege cea mai comodă metodă pentru tine: direct sau ca membru.
Intri în contul tău de membru și cumperi un pachet de descărcări.
Plătești imediat, fără cont și primești link-ul de descărcare pe email.