1.CALITATEA. CONCEPTE ÎN MANAGEMENTUL CALITĂŢII .......... pagina 3
1.1.CONCEPTUL DE CALITATE .......... pagina 3
1.2.CONCEPTE FUNDAMENTALE – CONTROLUL CALITĂŢI, ASIGURAREA CALITĂŢII .......... pagina 7
1.2.1.Controlul calităţii .......... pagina 7
1.2.2.Asigurarea calităţii .......... pagina 12
2.CALITATEA - OBIECTIVUL PRIMORDIAL AL MANAGEMENTULUI CALITAŢII .......... pagina 20
2.1OBIECTIVELE DE CALITATE .......... pagina 22
2.2FUNCŢIA DE CALITATE .......... pagina 25
2.3COSTURILE IMPLEMENTĂRII CALITĂŢII .......... pagina 29
2.4ASIGURAREA RESURSELOR NECESARE CALITĂŢII .......... pagina 34
2.5AUDITUL CALITĂŢII .......... pagina 35
3.MANAGEMENTUL CALITĂŢII .......... pagina 38
3.1PRINCIPIILE MANAGEMENTULUI CALITĂŢII .......... pagina 39
3.2PLANIFICAREA CALITĂŢII .......... pagina 40
3.3ÎMBUNĂTĂŢIREA CALITĂŢII .......... pagina 47
3.4ORGANIZAREA PENTRU CALITATE .......... pagina 53
3.5INSTRUIREA PERSONALULUI ÎN DOMENIUL CALITĂŢII .......... pagina 58
3.6DOCUMENTELE MANAGEMENTULUI CALITĂŢII .......... pagina 60
BIBLIOGRAFIE .......... pagina 65
În lucrare se propune o sinteză a principalelor concepte şi noţiuni cu care se operează în teoria managementului calităţii, instrumente indispensabile unui manager care doreşte să maximizeze eficienţa firmei.
Urmărind impactul pe care îl are calitatea în economie şi în viaţa socială, devin evidente următoarele aspecte:
A.1.– doar oameni educaţi pot acţiona cu profesionalism şi pot realiza lucruri bune de prima dată şi de fiecare dată;
A.2.– cultura permite înţelegerea necesităţii calităţii şi cunoaşterea a ceea ce este bun pe plan mondial;
A.3.– realizarea unor produse bune implică insistenţă în activitate, reluarea acţiunilor care s-au desfăşurat greşit, revenirea asupra unor aspecte insuficient clarificate, tenacitate în muncă;
B.1.– de peste două milenii şi jumătate se încearcă o relevare a factorilor legaţi de calitate, dar abordaţi mai ales sub aspect filozofic. Filozofia a fost prima ştiinţă care a încercat definirea calităţii;
B.2.– un impact mult mai puternic, l-a avut calitatea asupra produselor realizate de întreprinderi. Din acest punct de vedere, calitatea reprezintă obiect de studiu de aproximativ un secol. A indus schimbări profunde în strategia firmelor şi în abordarea producţiei. Abordarea actuală prin intermediul managementului, a calităţii, reprezintă o problemă principală a firmelor. Acest lucru a condus la apariţia unui nou domeniu şi respectiv a disciplinei numite managementul calităţii. Dacă înainte productivitatea, flexibilitatea şi calitatea erau considerate concepte opuse care se excludeau şi care nu puteau fi urmărite simultan, astăzi productivitatea şi flexibilitatea au devenit elemente ale calităţii;
B.3.– oamenii au devenit conştienţi de avantajele calităţii, consumă produse şi servicii care să-i satisfacă, pretenţiile lor tinzând în viitor spre realizarea calităţii vieţii. Acest lucru impune anumite precondiţii şi anume:
stabilitate economică;
nivel de trai ridicat;
educaţie medie ridicată.
Rezultă că acest obiectiv, calitatea produselor şi serviciilor este nu numai o problemă a firmelor ci şi o problemă a fiecărui individ, a societăţii şi chiar a umanităţii, devenind o problemă globală. Produsele pot fi comercializate liber pe piaţa internaţională doar dacă există siguranţa că ele dispun de o calitate superioară. Rezultatul acestui fenomen l-a reprezentat apariţia standardelor internaţionale referitoare la calitate, elaborate de Organizaţia Internaţională de Standardizare – ISO. Sunt cuprinse mai multe norme în acest domeniu, care formează familia de standarde numită „ISO 9000”. Aceste standarde definesc managementul calităţii.
1.Armstrong, M., Management techniques. Editura KOGAN PAGE, England, 1991.
2.Axinte, E., Elemente de asigurare a calităţii în ingineria industrială. Casa Editorială Demiurg, Iaşi, 2007.
3.Băleanu, P., Managementul îmbunătăţirii continue. Editura FIMAN EXPERT, 1996.
4.Bohosievici, C., Asigurarea calităţii. Editura Tehnică INFO, Chişinău, 2000.
5.Ciurea, S., Managementul calităţii totale. Editura Economică, Bucureşti, 1996.
6.Dale, B.G., Managing Quality (3nd Ed.). London, Prentice Hall, Herts, 1998.
7.Dalotă, M., Întreprinderea viitorului, strategii de implementare. Editura SEDONA, Timişoara, 1998.
8.Dalotă, M., Management, Elemente fundamentale ediţia a 2-a. Editura Orizonturi Universitare, Timişoara, 2001.
9.Drăghici, C., ş.a., Managementul calităţii, vol1 şi vol2. Editura Scrisul Românesc, Craiova, 1999.
10.Dumitresu, M., Introducere în management şi management general. Editura EUROUNION, Oradea, 1995.
11.Hamat, C., Managentul caliăţii. Editura ORIZOTURI UNIVERSITARE Timişoara, 2003.
12.Ionescu, S.C., Managementul calităţii. Editura Didactică şi Pedagogică, R.A., Bucureşti, 2000.
13.Ionescu, S.C., Managementul Calităţii (cls X). Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 2003.
14.Isaic-Maniu, Alex., Vodă, Ghe.V., Manualul Calităţii. Editura Economică, Bucureşti, 1997.
15.Juran, Planificarea calităţii. Editura Teora, 2002.
16.Juran, Supremaţia prin calitate. Manualul directorului de firmă. Editura Teora, 2002.
17.Kifor C.V., Documentele calităţii şi legislaţia calităţii. Editura Alma Mater, Sibiu, 2004.
18.Militaru, C., Rohan, R., Ingineria Calităţii. Aplicaţii. Editura Bren, Bucureşti, 2001.
19.Mocan, M., ş.a., Management. Manual de excelenţă în afaceri. Editura EUROBIT, Timişoara, 2007.
20.Nae, I., Petrescu, M.G., Controlul şi asigurarea calităţii. Editura Universităţii din Ploieşti, 2004.
21.Nicolescu, O., ş.a., Ghidul managementului eficient, vol. I şi II. Editura Tehnică, Bucureşti, 1992.
22.Nicolescu, O., ş.a., Management. Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1992.
23.Nicolescu, O., Verboncu, I., Management şi eficienţă. Editura Nora, Bucureşti, 1994.
24.Nicolescu, O., Plumb, I., Pricop, M., Abordări moderne în managementul şi economia organizaţiei. Editura Economică, Bucureşti, 2003.
25.Nicolescu, O., Verboncu, I., Fundamentele managementului organizaţiei, ediţia a II-a. Editura Tribuna Economică, 2006.
26.Oakland, J.S., Total Quality Management: Text with Cases, Butterworth-Heinemann, Oxford, 2000.
27.Olaru Marieta, Managementul calităţii. Editura Economică, Bucureşti, 1995 şi 1999.
28.Olaru Marieta, coord., Managementul Calităţii. Concepte şi principii de bază. Editura ASE, Bucureşti, 1999.
29.Olaru Marieta, coord, Managementul Calităţii. Tehnici şi instrumente. Editura ASE, Bucureşti, 1999.
30.Olaru Marieta, Isaic-Maniu, Alex., Tehnici şi instrumente utilizate în Managementul Calităţii. Editura Economică, 2000.
31.Olaru Marieta, Tanţău, A., Managementul producţiei şi al calităţii. Editura Economică - Preuniversitaria, 2002.
32.Oprean, C-tin, Kifor, C.V., Managementul Calităţii. Editura Lucian Blaga, Sibiu, 2002.
33.Paraschivescu, A.O., Managementul Calităţii. Editura Tehnopress, 2006.
34.Pârvu, F., Olaru Silvia, Managementul întreprinderii. Editura Luminalex, 2008.
35.Petrescu, I., Domokos, E., Management general. Editura Hiperion XXI, Bucureşti, 1993.
36.Plumb, I., ş.a., Managementul pe domenii de activitate. Editura Economică, Bucureşti, 2003.
37.Pop Cecilia, Managementul Calităţii. Editura ALFA, 2008.
38.Potié, C., Diagnosticul calităţii-metode de expertiză şi investigaţii. Editura tehnică Bucureşti, 2001.
39.Pruteanu, O., ş.a., Managementul calităţii totale. Editura Junimea, Iaşi, 1998.
40.Pruteanu, O., Bohosievici, C., ş.a., Managementul şi controlul calităţii produselor şi serviciilor. Editura Tehnică INFO, Chişinău, 2000.
41.Răducan, R., Mocan, M., Management. Litografia U.P.T., 1995.
42.Raţă, V., Militaru, C., Calitatea produselor industriale. Editura Bren, Bucureşti, 2002.
43.Rusu, C., s.a., Organizarea si conducerea întreprinderilor din industria uşoară. Editura Didactica si Pedagogica, Bucureşti, 1980.
44.Rusu, B., ş.a., Bazele managementului calităţii (Manual de inginerie economică), Editura Dacia, Cluj-Napoca, 2002.
45.Soare, I., Colceru, A. D., Certificarea calităţii. Editura Tribuna Economică, Bucureşti, 1996.
46.Stanciu, C., Managementul calităţii. Teste, studii de caz, legislaţie, terminologie de specialitate. Editura Oscar Print, Bucureşti, 2004.
47.Ştefănescu, D., Rusu, B., Rolul standardelor în asigurarea calităţii. Editura Economică, Bucureşti, 2002.
48.Tăroată, A., Hoancă, R., Managementul şi ingineria sistemelor de producţie. Editura Solness, Timişoara 2000.
49.Trandafir, M., Antonescu, V., Calitatea. Editura OID-ICM, Bucureşti, 1994.
50.Triker, R., Shering-Lucas B., ISO 9001:2000 in Brief, Butterworth Heineman, Oxford, 2001.
51.Verboncu, I., Management şi performanţe. Editura Universitară, 2005.
52.Victor, A., Managementul asigurării calităţii. Principii, concepte, politici şi instrumente. Editura Tehnopress, 2008.
53.Calitatea - Acces la succes. Revistă lunară de Managementul calităţii, ISSN 1582-2559, 2000-2008.
54.*** ISO 9000:2005, Quality Management Systems-Fundamentals and Vocabulary.
55.*** ISO 9001:2005, Quality Management Systems- Requirements.
56.*** SR EN ISO 9000:2006. Sisteme de management al calităţii. Principii fundamentale şi vocabular. Standard internaţional, publicat de Asociaţia de Standardizare din România (ASRO), aprilie 2006.
57.*** SR EN ISO 17025:2005. Cerinţe generale pentru competenţa laboratoarelor de încercări şi etalonări. Standard internaţional, publicat de Asociaţia de Standardizare din România (ASRO), decembrie 2005.
58.SR ISO 10013:2003 Sisteme de Management al Calităţii. Ghid pentru documentaţia sistemului de management al calităţii. Standard internaţional, publicat de Asociaţia de Standardizare din România (ASRO).
Alege cea mai comodă metodă pentru tine: direct sau ca membru.
Intri în contul tău de membru și cumperi un pachet de descărcări.
Plătești imediat, fără cont și primești link-ul de descărcare pe email.