ARGUMENT 1
Capitolul 1. Introducere 2
1.1. Prezentarea temei 2
1.2. Motivația alegerii subiectului 4
1.3. Scopul lucrării 5
Capitolul 2. Context istoric și stilistic – Perioada clasicistă 7
2.1. Timpul istoric 7
2.2. Caracteristici generale ale muzicii clasice în acea perioadă 9
2.3. Compozitori reprezentativi 10
Capitolul 3. Joseph Haydn – viața și contribuția sa muzicală 14
3.1. Date biografice esențiale 14
3.2. Rolul său în dezvoltarea muzicii 16
3.3. Importanța concertului pentru oboi în creația sa 17
Capitolul 4. Oboiul – scurtă prezentare 20
4.1. Evoluția instrumentului 20
4.2. Rolul în muzica de orchestră 21
4.3. Oboiul ca instrument solist 23
Capitolul 5. Analiza Concertului în Do major pentru oboi și orchestră 26
5.1. Mișcările lucrării (de obicei: repede – lent – repede) 26
5.2. Temele muzicale și forma sonată 27
5.3. Acompaniamentul orchestral 29
5.4. Elemente ale stilului clasicist (echilibru, claritate, dialog solist–orchestră) 31
Capitolul 6. Interpretare și dificultăți tehnice 34
6.1. Pasaje dificile pentru oboi 34
6.2. Articulație, respirație și frazare 36
6.3. Cerințe expresive pentru interpret 38
CONCLUZII 40
BIBLIOGRAFIE 41
În alegerea temei atestatului meu, am fost ghidată de o pasiune profundă pentru muzică și de o dorință puternică de a explora universul interpretativ al oboiului clasic. Alegerea Concertului în Do major pentru oboi și orchestră de Joseph Haydn nu a fost întâmplătoare, ci reflectă o căutare personală de a înțelege și de a adânci cunoștințele într-un domeniu care mă fascinează.
Joseph Haydn reprezintă pentru mine nu doar un compozitor emblematic al perioadei clasice, ci și un maestru al echilibrului și al clarității în muzică. Concertul pentru oboi nu este doar o lucrare de referință în repertoriul oboiștilor, ci și o fereastră deschisă spre universul său creativ. Alegerea acestei opere a fost motivată de dorința mea de a explora cum Haydn a integrat oboiul ca instrument solist în contextul muzical al vremii sale, evidențiind caracteristicile stilistice și tehnice ale perioadei clasice.
Importanța acestui concert în creația lui Haydn m-a captivat prin modul său ingenios de a echilibra dialogul delicat dintre solist și orchestră. Studiind această lucrare, am descoperit cum temele muzicale sunt conturate și transformate într-o formă sonată care nu doar atrage ascultătorul, dar și îl provoacă să exploreze profunzimea emoțională și inteligența structurală a compoziției.
Pe parcursul cercetării mele, am fost fascinată de evoluția oboiului ca instrument în muzica de orchestră, descoperind cum acesta a traversat secole și a devenit un pilon al sunetului orchestral. Rolul său nu se rezumă doar la partea de acompaniament, ci și la capacitatea sa de a fi protagonist în lucrări complexe și sofisticate, cum este concertul lui Haydn.
Interpretarea și dificultățile tehnice asociate cu oboiul m-au intrigat în mod special, deoarece mărturisesc un nivel de virtuozitate și de sensibilitate interpretativă care depășesc simplele aspecte tehnice. Studiul articulației, respirației și frazării în contextul interpretării acestei lucrări mă ajută să înțeleg mai profund cum fiecare gest muzical contribuie la construcția unei narative sonore coerente și expresive.
1. Bălănescu, Valentin. Joseph Haydn și muzica clasică. Editura Muzicală, București, 2004.
2. Ioniță, Valentin. Oboiul și rolul său în muzica clasică. Editura Universității Naționale de Muzică București, 2010.
3. Georgescu, Mircea. Stilul clasicist în muzica europeană. Editura Muzicală, București, 1985.
4. Țopa, Gabriel. Joseph Haydn: Viața și operele sale. Editura Junimea, Iași, 2008.
5. Colțea, Ileana. Interpretarea muzicii clasice: Teorie și practică. Editura Didactică și Pedagogică, București, 2006.
6. Dănceanu, Mihai. Analiza muzicală a concertelor pentru oboi și orchestră. Editura Universității de Artă Târgu-Mureș, 2015.
7. Băleanu, Mihai. Muzica clasică în România: Evoluție și influențe. Editura Fundației PRO, București, 2012.
8. Rădulescu, Daniela. Joseph Haydn și perioada clasicistă: Contribuții la studiul operei sale. Editura Universității din București, 2007.
9. Munteanu, Ioana. Studii de interpretare a muzicii clasice. Editura Muzicală, București, 2011.
10. Păunescu, Mihaela. Oboiul ca instrument solist în contextul muzicii de orchestră. Editura Didactică și Pedagogică, București, 2009.
Alege cea mai comodă metodă pentru tine: direct sau ca membru.
Intri în contul tău de membru și cumperi un pachet de descărcări.
Plătești imediat, fără cont și primești link-ul de descărcare pe email.