1.“Art Nouveau” scurt istoric .......... pagina 3
2.“Art Nouveau” în România .......... pagina 5
2.1 Arhitectul “Ion Mincu” .......... pagina 6
2.2 Școala Centrală de Fete .......... pagina 11
Bibliografie .......... pagina 19
Art Nouveau este un stil artistic manifestat plenar în artele vizuale, designul și architectura de la începutul secolului XX-lea. Numele de “Art Nouveau” provine de la numele unui magazin din Parisul anilor respectivi, Maison de l’Art Nouveau, care expunea şi vindea obiecte de artă specifice acestui stil.
Trăsături definitorii stilului Art Nouveau: linii curbe ample care curg firesc redând elemente naturale, animale marine, insecte, mamifere mici, forme vegetale; utilizarea parabolelor sau hiperbolelor din fier forjat în realizarea decoraţiunilor; utilizarea vitraliilor, a elementelor din sticlă atât pentru iluminare cât pentru sistemele de acoperire; realizarea unor construcţii zvelte având structura de rezistenţă vizibilă în volumetrie; evitarea decorării excesive; stilizarea elementelor decorative specific perioadei baroce, precum forma de flacără sau de scoică; îmbinarea formelor geometrice cu formele organice.
Art Nouveau reprezintă mai mult decât un curent estetic inspirat din formele vegetale si animale. Denumit si Jugenstil, Secession sau Arts & Crafts. Pentru prima dată, artele decorative nu mai reinterpretează antichitatea greacă sau romană distilată în baroc si rococo. Opera de artă noua aduce o inovație estetică totală. Desi a avut un caracter international, Art Nouveau a capătat particularități in funcție de tradiția estetică și situația politică a spațiului respectiv. Curbele vegetale, texturile aripilor de libelula au fascinat artiști din Franta și Belgia. Burghezia rafinată din Viena imperială promovează curentul Secession, ce anticipează modernismul prin simplitatea și ortogonalitatea sa. Conștiente de identitatea lor, multe popoare își creează acum un patrimoniu esthetic. In spatele acestor decorațiuni florale, mai extravagante în țările mediteraneene, arhitectura inovează, folosind structuri de rezistență din fier, eliminand peretii portanți. Spațiile de locuit se modernizează, decorul domestic e epurat.
Românii percep mai multe influențe: în Oradea, Cluj si Târgu-Mures formele vădesc influența maghiară și austriacă. In Cernauți, suntem uimiți de construcții de influența vieneză sau cehă. În București, primele realizări sunt tributare Franței si Belgiei, cu o puternică factura eclectică. Mai târziu, Ion Mincu va defini morfologia stilului neoromânesc, pentru țară de dupa 1918.
1.Sorin Vasilescu, ISTORIA ARHITECTURII MODERNE București 1993, pg. 79-82
2.http://bucharestunknown.blogspot.ro/2011/06/vizita-la-scoala-centrala.html
3.http://ro.wikipedia.org/wiki/Ion_Mincu
4.http://artipice.blogspot.ro/2012/02/scoala-central-de-fete-din-bucuresti.html
5.Emanoil Bucuța, BOABE DE GRÂU, Educația Poporului București II, ȘCOALA CENTRALĂ DE FETE DIB BUCUREȘTI
6.Arhitectura pe teritoriul Romaniei de-a lungul veacurilor”, Editura Academiei, Bucuresti, 1982
Alege cea mai comodă metodă pentru tine: direct sau ca membru.
Intri în contul tău de membru și cumperi un pachet de descărcări.
Plătești imediat, fără cont și primești link-ul de descărcare pe email.